ЯКЩО ДИТИНА

 

ЗАМКНУТА, БЕЗВІДПОВІДАЛЬНА, ПОСТІЙНО СПІЗНЮЄТЬСЯ

  • Вчіть дитину говорити про те, що вона відчуває. Цікавтеся не тільки її шкільними справами й оцінками, а й станом душі. Наприклад: «Ти щось розгублений, не хочеш поговорити про це?» Якщо у відповідь дитина обмежується розповіддю про те, що відбулося, то уточніть: «Я тепер знаю, що ти про це думаєш, але не знаю, що ти відчуваєш».

Якщо син чи донька не вміє охарактеризувати свій стан, запропонуйте варіанти: я гніваюсь, мені сумно, соромно, я задоволений. Дуже важливо, щоб дитина зуміла ідентифікувати свій стан. Це сприяє тому, щоб почуття вийшли назовні.


  • Навряд чи дитина стане відповідальнішою, якщо ми на кожному кроці звинувачуватимемо її в несамостійності. Якщо в п’ять років діти прибирають за собою іграшки, то це ще не означає, що вони й надалі будуть акуратними. Мине час, завдання ускладняться – і колишніх навичок наче й не було. Але це ще не привід вимагати миттєвого результату, влаштовувати скандал через брудну тарілку чи мокрий рушник, кинутий у ванні.

Якщо вас щось засмутило в діях дитини, скажіть їй про це. Просіть про допомогу, розмірковуйте про взаємні зобов’язання, не підвищуючи голос. Відповідальності не можна навчити на словах. Та й контроль батьків навряд чи допоможе, швидше, втратиться взаєморозуміння.

Якщо дорослі хочуть виховати самостійних дітей, то мають визнати за ними право на вибір і на помилку. Не розсипавши борошна – не навчишся пекти пиріжки, не вколовши палець – зашити дірку тошо.


  • Критикуючи дітей, проаналізуйте свої вчинки: а раптом вони – ваша точна копія? Можливо, дитина звикла спізнюватися з вами в дитячий садок, у гурток, на секцію. Що ж тут дивного?

Не варто намагатися змінити дитячі звички різко й відразу – робіть це поступово, терпляче, не забуваючи похвалити. Допоможіть малюкам скласти речі в шафі, книжки на полиці – самі вони поки що не зможуть з цим справитися. Можливо, ваша допомога і заощадить їм кілька дорогоцінних хвилин уранці перед виходом.

Якнайменше допомагайте у тих випадках, коли діти можуть справитися із завданням самостійно. Не кладіть поспіхом змінне взуття в пакет, не протирайте вологою ганчіркою черевики. Краще ввечері, коли дитина повернеться зі школи, нагадайте про те, що вона не встигла вранці. Інакше вона ще довго не навчиться робити все швидко і самостійно.

 

За матеріалами газети «Сільська школа»

 

Погода