Сценарій позакласного заходу «Пророк Наум, настав на ум!»

Підготувала

вчитель початкових класів

Полонська Н.А.

Учитель: Сьогодні ви дізнаєтеся про те як колись навчались діти, хто їх навчав, що носили з собою діти до школи. Поведемо мову про розум, знання, про ваші успіхи і досягнення на шляху освіченості за ці місяці. І це недаремно, адже за народним календарем 14 грудня – день святого Наума покровителя розуму, доброчинства.

У давні часи навчальний процес розпочинався саме у цей день. У народі вважалось, якщо на день Наума розпочати навчання, то дитина краще засвоюватиме науку, а відтак набереться ума-розуму. З цього приводу казали: «Пророк Наум наведе на ум».

Наум був монахом просвітителем. Мандруючи по селах він безкоштовно вчив дітей. Тяжко давалася у ті давні часи наука дітям. Вчителями на той час були малоосвічені дячки. Але, незважаючи ні на що, батьки віддавали дітей у школу, бо освіченість була у повазі. Саме у цей день існували певні традиції, пов’язані з навчанням.

Напередодні Наума батьки відвідували дячка і домовлялися про оплату, за науку для дочки чи сина потрібно було забезпечити вчителя дровами на зиму, обдарувати салом чи ковбасою на різдвяні свята. Ввечері до «кашоїда» приходив хрещений батько із букварем. Мати змивала дитині голову із зіллям щоб Наум наставив на ум.

У перший день зустрічі з учителем той повинен був нагородити кожного учня трьома символічними ударами лозини.

Саша наш уже школярик:

Іде з портфеликом в руці

А в ньому зошит і букварик

Пенал і ручка й олівці.

Тепер я школярик

Книжечки читаю,

І по світі по широкім

Думками літаю.

Правда ж, мамо я великий?

Сам взуваю черевики

Зашнуровую шнурочки

Сам в штанці вберусь, в сорочку.

Сам лице і руки мию

Сам зачісуватись вмію

І не плачу я ніколи

Адже я ходжу до школи!

Ось і школа ось і діти

Ті, що звались просто діти

Нині звуться школярі

В школі – всіх наук джерела

Дбало зібрані людьми

За віки міста і села

Школа вивела з пітьми

Учать мами рибку плавать

Звіра бігать птиць літать

А дітей навчає вчитель

Все уміть, багато знать.

Підручників і зошитів не було, а для письма використовувалися спеціальні дощечки з паличками: цера і писало. Потім церу замінили на гусячі пера. Чорнило варили з бузини, а до відвару додавали вишневий клей і мед. Хочу вам нагадати, що в давні часи на день Наума вітали учнів які своєю працею досягли успіхів у навчанні. Ви повинні довести, що точно знаєте, що потрібно для навчання. А для цього відгадайте загадки:

Він великий світлий,чистий,

Сяють вікна променисто.

Парти в два ряди стоять.

Діти вчаться тут читать.

Хто вгадав уже із вас?

Ну, звичайно ,що це…… (клас ).

 

Заходять у неї сліпими, а виходять зрячими? (школа ).

 

Новий дім несу в руці,

Двері дому на замку.

А живуть у домі цім,

Книжка, ручка, олівці. (портфель)

 

Із собою її ношу,

Не ламаю , а пишу.

Дуже добра штучка-

Самописна …(ручка)

 

Червоний Іван,

Дерев’яний каптан:

Де носом поведе,

Там помітку кладе. (олівець)

 

У портфелі я лежу,

Як навчаєшся скажу.(щоденник)

 

В цій чудовій скриньці,

Ти знайдеш олівці,

Ручку, гумку та лінійку.(пенал)

 

Не сорочка, а зшитий,

Не кущ, а з листочками.(зошит)

 

Цю найкращу в школі книжку,

Знає будь-який школяр.

До усіх книжок доріжку

Прокладає нам…(буквар)

 

На день святого Наума доброю традицією було навчати дітей музики. Наші учні також люблять співати.

Віки роки спливали,

Їх пам’ять берегла…

Ще нот тоді не знали,

А музика була!

 

 

Діти співають пісні:

Молодці гарно вмієте співати, а тепер давайте перевіримо, як ви зумієте з літер скласти слово.

(Команди складають із букв слова: ЗНАННЯ, НАВЧАННЯ)

Відомо, що у день святого Наума, хвалили таких дітей, які своєю ввічливістю, вихованістю

Заслуговували на повагу. Такі діти є гарними помічниками своїх батьків, бо вони вже знають правила поведінки.

 

Коли говориш не…( кричи)

Слів поганих не…(вживай)

На всі боки не…( крутись)

У вічі співрозмовнику…(дивись)

Говори спокійно (чемно)

Спілкуватись тоді буде … (приємно)

 

Книга допоможе мандрувати

По землі і навіть до зірок

З нею можна всюди побували

Ми ж зробили лише перший крок

 

Конкурс « Мій портфелик»

(Два учні першокласника під музику збираються до школи. З усіх предметів вибирають  ті які потрібні школярикам на уроках.)

 

Книга допоможе мандрувати

По землі і навіть до зірок

З нею можна всюди побувати

Ми ж зробили лише перший крок.

 

Книга мудра і багато знає

Вчить людину як на світі жить

Мудрий той хто книжечку читає

Знайко завжди спереду біжить.

 

Хто навчиться грамотно писати,

Тому всі відкриються путі

Зможе він багато розказати

Й допоможе іншим у житті.

 

Математика – наука найточніша

Її треба наполегливо учить

І чим далі, тим вона складніша,

А без неї людям не прожить.

 

Конкурс «Логічне мислення»

  1. Що важче 1 кг пуху чи 1 кг заліза?
  2. У сім’ї 5 синів. Кожний має 1 сестру. Скільки дітей у сім’ї?
  3. Чотири дівчинки взяли в бібліотеці 5 книжок. Стільки ж книжок взяли хлопчики. Скільки всього книжок діти взяли в бібліотеці?

 

Земля це найбільше диво,

Оточує нас дивосвіт.

І довкілля таке красиве

Всіх приваблює з юних літ.

 

Все в гармонії у цьому світі

Флора, фауна, і зірки.

Тож природу потрібно любити

І другом її бути завжди

 

Конкурс «Борщ і компот»

(На столі овочі і фрукти. Один учень бере все, щоб зварити борщ, інший компот )

 

Ще вчися гарно малювати,

Бо у світі стільки є краси.

Можна світ у фарбах передати

І людям цю красу нести.

 

Конкурс «Домалюй»

(На листках зображені прямокутник і коло. Діти повинні  зобразити якийсь предмет)

 

Визначення переможців

Погода